Vloga z dne 15.4.2025 (poslana na E-poštni naslov Vlade RS):
"Spoštovani predsednik Vlade RS dr. Robert Golob in ministri Matjaž Han, Andreja Katič in Klemen Boštjančič, Luka Mesec, mag. Bojan Kumer, dr. Valentina Prevolnik Rupel, dr. Asta Vrečko,
Republika Slovenija je demokratična republika in od uvedbe Ustave RS deluje po sodobnih načelih, kot jih določa Ustava RS ter mednarodni akti iz področja varovanja človekovih pravic.
Področje materialnih in postopkovnih javno-dajatvenih pravil (prispevki za zdravstvo in obvezna socialna zavarovanja, dajatve državnega proračuna, dajatve lokalne samouprave in dajatve javnih gospodarskih služb ter RTV prispevek) urejajo zakoni, ki jih sprejemajo Vaša ministrstva, običajno NE na način, kot to določa Resolucija o normativni dejavnosti.
Področje javnih dajatev se ne sprejema (žal) na podlagi multidisciplinarnega pristopa in ob sodelovanju davčnih posrednikov, ki praktično edini, v imenu strank, uporabljajo javno-dajatveno zakonodajo. Največja težava pa je, da davčno svetovalne stroke (vključno z dejavnostjo računovodskih servisov), sploh še nimamo uvedene. V Sloveniji oddaja davčne obračune za 214.00 podjetij 30.000 fizičnih oseb. Po podatkih FURS, nekaj med njimi nima niti prijavljene nobene dejavnosti (delo na črno)!
V zadnjih 30-tih letih smo v Sloveniji sprejemali pravna pravila, ki so povzročila veliko število kršitev človekovih pravic. Naj naštejemo zgolj inštitute, kjer že osnovna analiza pravnih pravil pokaže neustrezne normativne rešitve. Povedano drugače, slovenska javno-dajatvena zakonodaja povzroča pomemben del kršitev človekovih pravic, seveda pa imamo težavo tudi na nivoju izvajanje zakonodaje.
Naj omenimo zgolj težavo, ko FURS sprejema stališča, ki so lahko tudi zmotna, na navedeno prakso pa plačniki davkov nimamo nobenega ustreznega pravnega sredstva.
Slovenija je »nezakonito« pobrala preko 100 mio EUR javnih dajatev, kar je presodilo že Vrhovno ali Ustavno sodišče (samo v dveh inštitutih in sicer prirast premoženja in lastni deleži). Velika večina nezakonito pobranih javnih dajatev pa nikoli ne pride do ustrezne sodne presoje.
Kje Slovenija (pravilneje zakonodajna in izvršilna veja oblasti) nesporno krši svojo »lastno ustavo«?
1. "nimamo zagotovljenih" postopkovnih pravil v primeru ko in če osebe, ki so zavezane za plačilo prispevkov, nimajo zagotovljenih niti minimalnih dohodkov za preživetje. Gre za temeljno pravico "do socialne države", saj država ne zagotovi postopkov za odlog, znižanje ali oprostitev za več kot 150.000 oseb, ki nimajo možnosti uveljavljanja pravice do minimalnih dohodkov za preživetje.
2. večkratno plačevanje obveznih prispevkov, kjer plačnik ne prejme NOBENE PROTISTORITVE (20 .člen ZPIZ-2 - posebni primeri zavarovanj) - gre za varovanje pravice "do premoženja"
3. dajatve "na elektriko" (OVE...) niso določene v zakonu. Gre za kršitev določil USTAVE, ki jasno določa, da morajo biti vse obvezne dajatve določene v zakonu.
4. kršitev pravice do zasebnosti, saj ZdavP-2 uvaja zbiranje OSEBNIH podatkov na zalogo (vsi bančni odlivi slovenskih rezidentov se pošiljajo na FURS). Gre za grobo kršitev pravice do zasebnosti, kar je sodišče EU že presodilo.
5. kršitev pravice plačnikov davkov do "odločanja in sojenja v razumnem roku", saj imamo izredno neučinkovit pritožbeni postopek in izredno počasen sodni postopek v davčnih zadevah (hkrati pa nimamo zagotovljenega varstva na Vrhovno sodišče v vseh primerih). Gre za neudejanjanje 3. člena ZVČP, ki načeloma ureja načelo dobre uprave iz 41. člena LETP, ki pa ga upravni organi ne udejanjajo.
6. kršitev pravic plačnikov davkov zaradi neučinkovitih postopkov varovanja človekovih pravic v zvezi z javnimi dajatvami. Varuh za človekove pravice namreč terja prijavo (davki pa so velika stigma, zato se podjetja in posamezniki ne odločajo za uradno prijavo), kar pa stranke dejansko odvrača od uvedbe postopkov, Varuha za pravice plačnikov davkov pa nimamo uvedenega. V koalicijski pogodbi trenutne vlade je določeno, da bo uveden VARUH ZA PRAVICE PLAČNIKOV DAVKOV !
7. pravice do pravočasne, točne in celovite davčne informacije, saj SLOVENIJA nima reguliranih poklicev računovodja, davčni svetovalec, kar onemogoča udejanjanje navedene pravice učinkovito. Vsem 214.000 podjetjem Slovenija krši pravico do točne, celovite in pravočasne davčne informacije, saj podjetja ne vedo, kdo je zaupanja vredna oseba na področju javno-dajatvenih postopkov.
8. pravice do molka, odvetnika itd,. v primeru prehoda iz upravnega v kazenski postopek v davčnih zadevah. Gre za izredno hudo kršitev človekovih pravic, povezanih z udejanjanjem ključnih postulatov t.i. pravne države.
9. pravica do zasebnosti zaradi dejstva, da bodo morala slovenska podjetja podatke, ki sodijo v t.i. poslovno skrivnost, tudi večkrat pošiljati na FURS
10. zaradi NEUVEDENE socialne številke, zaposlene osebe v Republiki Sloveniji niso ustrezno informirani, kdaj vstopijo v obvezna zdravstvena in socialna zavarovanja (obrazec M1 se ne vroča zaposlenim osebam) oz. sploh niso informirana, kdaj izstopijo iz obveznih zavarovanja (odjavni obrazec M2 ni vročen zaposleni osebi). Gre za grobo kršitev pravice do dostojanstva, pravice do socialne države itd.
11. Itd.
II.
V zadnjem času smo bili deležni dveh člankov (glej Mladina, glej napore sindikalista Lukiča itd.), ki so jasno pokazali na ključno težavo naše davčne stvarnosti in sicer gre za primer delovanja računovodskih servisov, ki brez etičnih in strokovnih okvirjev, domnevno, omogočajo t.i. nezakonito trgovino z delovno silo.
Urad za preprečevanje pranja denarja je v preteklosti opredelil nereguliran poklic računovodja in davčni svetovalec, kot večje tveganje za t.i. pranje denarja pri nas.
Naj vas spomnimo tudi na neustrezne rešitve, po kateri lahko posamezniki plačajo nepremičnine z gotovino, kar seveda kaže na veliko pomanjkljivost zakonodaje iz področja preprečevanja pranja denarja. Transakcija med fizičnimi osebami se izvede brez nadzornih aktivnosti organov, nepremičnine pa se kasneje vnesejo v podjetja, kot stvarni vložki. Opisan način kaže na sistemsko tveganje pranja denarja, posledice pa čutijo vsi državljani v obliki nenormalnih cen nepremičnin.
Slovenija sodi med države z najvišjim deležem sive ekonomije, ki znaša preko 22% BDP-ja. Povedano drugače slovenske javne blagajne ne prejmejo preko 5,5 mrd EUR javnih dajatev letno in to predvsem zato, ker ima SLOVENIJA na stežaj odprta vrata sivi ekonomiji. Vratarji (računovodje in davčni svetovalci) namreč ne zagotavljajo tistega, kar načeloma zakonodaja določa. In zakaj? Ali zato, ker politika področja ne želi urediti ?
Poznano je tudi dejstvo, da zaradi korupcije slovenske javne blagajne utrpijo preko 3,5 mrd EUR večjo porabo letno.
III.
Na podlagi informacij javnega značaja sem dobil odgovore od ministrstev, odgovornih za dejavnost računovodja in davčni svetovalcev (MGRT) in ministrstvo, ki je odgovorno za varovanje človekovih pravic (MP) odgovore, da obe ministrstvi nista »pristojni« za reševanje dejavnosti neetičnih računovodij in davčnih svetovalcev oz. nista pristojna za varovanje človekovih pravic v javno-dajatvenih postopkih. Odgovora seveda terjata reakcijo Vlade RS, ki mora, na podlagi določb Zakona o Vladi RS, koordinirati ministrstva s ciljem udejanjanja Ustave RS.
Glede na opisana dejstva, zato predlagam, da VLADA RS oblikuje medresorsko delovno skupino, ki bo dobila mandat za pripravo (oz. spremembo) zakonodaje (maksimalno 90 dni), ki bo:
1. zagotovila etične in strokovne računovodje in davčne svetovalce v Republiki Sloveniji,
2. zagotovila odpravo kršitev človekovih pravic na nivoju zakonov (varovanje splošnih pravic plačnikov davkov) in
3. zagotovila odpravo kršitev človekovih pravic na nivoju izvajanje javno-dajatvenih predpisov (varovanje osebnih pravic plačnikov davkov – preko spremembe zakona o Varuhu za človekove pravice).
Vsa ministrstva ponovno seznanjamo, da je Zbornica davčnih svetovalcev Slovenije že 21.11.2023 izdala deklaracijo o uvedbi poštenega davčnega sistema pri nas in ministrstva niso na navedeno deklaracijo – odgovorila niti z eno besedo. V deklaraciji so podrobneje opredeljene tudi predlagane rešitve.
LINK: https://zdss.si/deklaracija/
S tem je vloga utemeljena.
Podpis: mag. FRANC DERGANC"
