Išči

Pravice plačnikov davkov v Sloveniji - TAXPAYERS RIGHTS in SLOVENIA

Spoštovani, vse pravice plačnikov davkov, kot so opisane v tem prispevku, so opredeljene v Ustavi Republike Slovenije (in Listini EU o temeljnih pravicah, Evropski konvenciji za človekove pravice ipd.). Slovenija nima uvedenega Kodeksa pravic plačnikov davkov (in določene pravice udejanja pomanjkljivo), zato je sistematika PPD na našem spletnem mestu urejena po kanadskem modelu. Zato (ker imamo težave na nivoju zakonov in na nivoju izvjanja zakonov) lahko določene pravice (npr. p. do zasebnosti) udejanjamo zgolj na podlagi vložitve pravnih sredstev.

Link: KODEKS ZA PRAVICE PLAČNIKOV DAVKOV ZDSS, ki ga je sprejela Zbornica davčnih svetovalcev Slovenije
s ciljem spodbujanja odločevalcev pri nas, da zberejo pogum in uvedejo Kodeks - tudi za slovenske plačnike davkov.

 

Za funkcionalnost strani
uporabljamo piškotke,
ki ne hranijo osebnih podatkov.

Nekateri piškotki so bili
morda že servirani
v skladu z zakonodajo.

Z nadaljevanjem obiska strani soglašaš z njihovo uporabo.
Želim več informacij

Smiselne spremembe davčnega sistema pri nas - razmislek leta 2024

Davčna reforma - ustavnopravna postavitev davčnega sistema na podlagi analize "dejanskega stanja"

Minister za finance je sprejel naslednji sklep (5.2.2024):

LINK: Konkretni predlogi za znižanje korupcije z utemeljitvijo

Potrebno je izvesti (cilji):

  • identifikacijo ključnih pomanjkljivosti obstoječega davčnega sistema in ključnih razvojnih izzivov,  ki bi jih bilo smiselno  podpreti z ustrezno  oblikovanimi  davčnimi ukrepi s ciljem povečanja produktivnosti in mednarodne  konkurenčnosti slovenskega  gospodarstva  ob hkratnem zagotavljanju  srednje in dolgoročne vzdržnosti javnih financ,
  • izmenjati je potrebno mnenja, usmeritve  in  priporočila za ukrepe na davčnem področju,  pri čemer se v  čim večji  možni  meri zasleduje  cilj  finančne  nevtralnosti  predlaganih  ukrepov,  kar vključuje  tudi  oceno  učinkovitost  obstoječih  ukrepov  ter  njihovo  morebitno preoblikovanje ali ukinitev,
  • izmenjavo  poročil za ukrepe  na področjih  izven  pristojnosti  Ministrstva za finance,  ki so povezani z davčnim področjem.

 

Obrazložitev posameznih točk oz. pojmov:

Pomanjkljivosti obstoječega davčnega sistema Davčni sistem 1. Davčni sistem je nabor davčnih predpisov, ki veljajo v določeni državi v določenem času. Pod pojmom davčni predpisi razumemo vse javne obvezne dajatve, kot jih določa Ustava RS. Ločimo izzive zakonodaje in izzive izvajanja zakondaje. CILJ (opcija): znižanje sive ekonomije za 50%, kar poviša davčne prilive za cca. 2 mrd EUR letno. CILJ2 (opcija): Poiskati spremembe, ki bi lahko na kratki ali dolgi rok izpobljaše stanje davčnega sistema.
  Pošten davčni sistem - vidik deležnikov (davčni sistem je lahko samo pravičen, ali pa ga ni) 2. Pošten davčni sistem je sistem, kjer velja enakost pred zakonom (materialno pravna in postopkovno pravna), kjer delujejo etični davčni posredniki in kjer osebe z javnimi pooblastili delujejo uspešno in integritetno CILJ: zniža se korupcija za cca. 4 mrd EUR letno, kar omogoči za navedeni znesek višje financiranje janvih zadev.

 

 

Ključni razvojni izzivi, ki bi povečevali produktivnost in mednarodno konkurenčnost gospodarstva ob upoštevanju vzdržnosti javnih financ vpliv davčnega sistema na mednarodno konkurenčnost podjetij - vidik materialnega in postopkovnega prava Na kratki rok (Možni ukrepi): uvedba KREDITA ZA PRISPEVKE ZA MLADE do 200 EUR mesečno, uvedba CEDULARNE BONITETE ZA VOZILA, uvedba PROGRESIJE ZA DDPO in izboljšave pri pobiranju premoženjskih davkov. Na dolgi rok: Zagotovitev KAPICE ZA PRISPEVKE za gospodarstvo (npr. davek na prispevke, ki se poračuna z DDPo-jem), davek od dohodkov se odmerja samo po enem zakonu (ne več davek iz dejavnosti in DDPO), za male plačnike se uvede nižja davčna stopnja, ki je omejena z visokim zneskom, npr. 100.000 EUR letno, velika podjetja pa dobijo predvidljivost, saj se zagotovi VARUHA, ki bo imel pravico vstopa v postopek, ko in če se oceni, da FURS prekoračuje pooblastila ali ne izvaja pooblastil integritetno (npr. če v razummnih rokih ne poda stališče oz. mnenje, če je o tem povrašan.). Transferne cene se za mala podetja zelo poenostavijo. Uvede se sodelovanje FURS z velikimi podjetji na podlagi letnega načrta sodelovanja.  CILJ-opcija: zagotoviti pravno varno okolje, davčna obremenitev pa sledi razvoju družbe in potrebam, kjer pa se zagotovijo varovalke za to, da se davki ne višajo brez ustreznega dialoga. Ukrepa iz prenjih točk zagotovita višje davčne prilive v roku do 5 let, po uvedbi, zato se lahko določi pravno pravilo, po katerem se lahko določene davčne obveznosti znižujejo, če se zagotovijo sredstva iz naslova nižje korupcije in nižje sive ekonomije.

 

 

Ocena učinkovitosti obstoječih ukrepov na davčnem področju ter njihovo preoblikovanje ali ukinitev ob upoštevanju nevtralnosti ukrepov učinkovitost obstoječih ukrepov z vidika načel pravne države (uspešno izvajanje pooblastil oseb, ki kreirajo in izvajajo davčne predpise) Opcija: Preuči se ukinitev davka iz dohodkov iz kmetijstva za večino subjektov (preko 90%). Za velike izvajalce kmetijske dejavnosti se uvede obdavčite po dejanskih prihodkih, kar zagotovi enakost pred zakonom s podjetji, ki izvajajo kmetijsko dejavnost. Preuči se ukintev davka na določene prejemke in pavšalne prispevke ob upoštevanju nevtralnosti sprememb. Administracija lokalnih davkov se uredi v centralnem registru lokalnih dajatev, pri dajatvah JGS in prispevkih se omogoči uvedbo orporstiev in znižanja.  

 

Priporočila za ukrepe izven pristojnosti Ministra za finance – v zvezi z davčnim sistemom. Priporočila za DRUGE DAJATVE in sicer PRISPEVKE, javne dajave lokalne samouprave in dajatve javnih gospodarskih služb in RTV

Predlogi:

1. PRISPEVKI: uvede se socialna številka, kar bo omogočilo pravilno davčno obravnavo za prejemnike socialnih prejemkov. 2. Nujno se morajo zagotoviti pravice strank tudi pri pobiranju prispevkov, saj trenutno plačnki davkov ne morejo uveljavljati znižanja ali oprostitve v primeru socialnih težav. 3. Lokalni davki morajo dobiti registre, kjer lahko stranke spreminjajo podatke, ki so povezani z odmero. PRav tako je potrebno zagotoviti vse davčne inštitute, kot so znižanja, oprostitve itd. 

 

 

Povezava med davki in integritetnim izvajanjem javnih pooblastil (oz. trošenjem javnega denarja)

 

Ker morajo pravna pravila nasloviti tako integritetno ravnanje oseb z javnimi pooblastili, kot tudi ostala ključna načela (enakost...), je potrebno sprjeti ukrepe, ki naslovijo na izzive tako pobiranja javnih dajatev, kot tudi izzive t.i. trošenja javnih dajatev. Na podlagi analize dejanskega tanja, je zato potrebno sprejeti ukrepe tudi za zajezitev t.i. negpospodarskih nakupov.

 

PREDLAGANI UKREPI ZA znižanje KORUPCIJE in SIVE EKONOMIJE ter izboljšanje POGOJEV ZA GOSPODARJENJE v povezavi z javnimi dajatvami pri nas – predlog DF

 

Predlog:

  1. Uvedba novele Zakona o krepitvi integritete in preprečevanje korupcije, kjer bi uvedli obvezno uvedbo KODEKSOV za delo organov ter STANDARDOV dela v povezavi s kodeksi, ki jih sprejme nadzorni organ sleherne osebe z javnimi pooblastili (tudi podjetja, ki prejemajo subvencije, tudi politične stranke, tudi nevladne organizacije, ki prejemajo javna sredstva, tudi občine, vsa ministrstva, vsa »državna podjetja«, vsi javni zavodi…). STANDARDI zagotovijo kvalitetno dela in hkrati lahko omogočijo debirokratizacijo oz. izboljšave procesov. Uvede se tudi OBVEZNA REVIZIJSKA sled, ki mora biti priloga pred sprejemom odločitve oz. aktaosebe z javnimi pooblastili oz. večjega nakupa. Osebe morajo o izvajanju STANDARDOV poročati v poročilih, ključni organi poročajo zadevo v Državnem zboru!
  2. Uvedbe novele Zakon o preprečevanju omejevanja konkurence (ZPOmK-2), kjer se uvede inštitut ODPRTE KALKULACIJE S PRIBITKOM, ki ga bi uporabile osebe z javnimi pooblastili (ko nabavljajo blago ali storitve) v primeru zmanjšanja konkurence (ali monopola ali suma kartelnih dogovorov). Ukrep bi preprečil preplačila blaga in storitev (tako medicinskih pripomočkov, kot IT storitev iptd.).
  3. Uvedba Zakona o varuhu za pravice plačnikov davkov, uvedba KODEKSA ZA PLAČNIKE DAVKOV in STANDARDOV ZA DELO FURS, ki bi zagotovili udejanjanje kodeksov (po vzoru KANADE). Uvede se tudi sprememba pri imenovanju direktorja (predlagam dve osebi, ena je zadolžena za tehnologijo, druga za vsebino). Predlagam uvedbo pogodb o zaposlitvi, kjer se jasno določijo CILJI in tudi morebitne sankcije. V projektu se zagotovijo tudi spremembe materialnih predpisov, ki ne zadostijo načelu enakosti (tako dohodnina, DDPO, kot tudi premoženjski davki in prispevki). Pri javnih gospodarskih službah se uvede INŠTITUT oprostitve ali znižanja (energetska revščina).
  4. Uvedba Zakona o davčnem svetovanju (po vzoru Nemčije), ki preko PCRT standardov (davčno-svetovalni standardi) zagotovijo ETIČNOST (30.000 davčnih posrednikov) in posledično kvalitetnejše davčne napovedi.

 

Z zgoraj navedenimi ukrepi se, na dolgi rok sistematično naslovi na vse izzive trenutnega davčnega sistema. Težavo imamo na nivoju postopkovnega prava, kot tudi na nivoju materialnega prava. Ključen organ pri pobiranju davjatev je seveda FURS, ki mora postati moderna davčna administracija, usmerjena v t.i. storitveno-orientirano organizacijo. Za kar pa je potrebno uvesti nadzorne mehanizme ter spremembe pri procesih dela, ki se morajo nenehno izboljševati.

Enako, kot velja za FURS, se mora spremeniti vsa javna uprava (vključno s sodno vejo oblasti), saj morajo plačniki davkov prejeti storitve, ki temeljijo na načelih, kot jih določa USTAVA. Zato predlagamo ukrepe za izboljšanje delovanja celotnega javnega sektorja, tako na nivoju preprečevanja korupcije, kot tudi na nivoju izboljšanja integritetnega delovanja vseh oseb z javnimi pooblastili oz. oseb, ki so neposredno ali posredno financirani iz t.i. javnega denarja. Predlagamo sprejem STANDARDOV ZA KREPITEV INTEGRITETE in PREPREČEVANJE KORUPCIJE TER KVALITETO DELA, ki predstavljajo kombinacijo nadzornih ukrepov. Ključni del standardov je tudi zaveza za kvalitetno delo posameznega organa, kar predpostavlja tudi spreminjanje procesov s ciljem uspešnega dela. Ključni organi o izvajanju standardov poročajo Državnemu zboru, ki postane tudi vrhovni nadzornik nad izvajanjem STANDARDOV KPK-ja. Standarde za KOK sprejme Državni zbor.

 

KAKO IZVESTI ZGORNJE IDEJE?

 

Potrebni koraki:
1. skupina za analizo (stanje, siva ekonomija, korupcija). CILJ je pridobiti natančne podatke o vzrokih za Sivo konomijo, vzrokov za korupcijo in vzrokov za stanje trenutnega davčnega sistema (neobstoj nadzornih mehanizmov nad delovanjem FURS, neustrezni postopki na I.II.in III. stopnji itd.).
2. Skupina za pripravo sprememb na področju materialnega in postopkovnega prava
3. Ko skupina za analizo predstavi rezultate, se pripravijo vsi potrebni ukrepi za CELOVITO DAVČNO REFORMO (obdavčitev dohodkov z enim zakonom ob upoštevanju enakosti pred zakonom - obdavčitev brez vpliva STATUSA...)
4. Skupina za izboljšave trenutnega sistema, pripravi ukrepe  (v roku 60 dni) na področju znižanja PRISPEVKOV ZA MLADE, ter ukrepe, ki bi nevtralizirali navedni ukrep (cedularna boniteta na vozila ob registraciji in izboljšave pri pobiranju premoženjskih davkov)

 

Davčno reformo j potrebno izvesti po metodologiji OECD oz. Svetovne banke, kjer so navedeni napotki "kako se dela davčna reforma". Brez analize dejanskega stanja in sodelovanja tujih strokovnjakov (iz držav, ki so izvedli kakovostne spremembe), reforme ni smilo izvajati

 

Nakej razmišljanj

 

  Materialno pravno   IZZIVI in PREDLOGI
dajatve državnega proračuna Dohodnina   Zaradi CEDULARNOSTI niso vsi plačniki v enakopravnem položaju (dohodek/obdavčitev), zato je potrebno uvesti sintetičnost obdavčitve za skupne dohodke nad določeno mejo - npr. nad 100.000 EUR. To pomeni, da cedularnost velja, da pa se uvede povrhna dohodniina za osebe, ki dosegajo povečanje premoženja iz dohodkov - npr. nad 50.000 EUR letno.....se obdavči po lestvici. Preuči se vzposredno ukinitev posebnega davka na določene prejemke + ukinejo se t.i. pavšalni prispevki......ker se uvede socialna številka, ki pove delodajalcu katere prispevke je potrebno odvajati. 
      Uvedba zneska oprostitev - znesek za preživetje + določiti določen znesek, ki se obdavči z zelo nizko stopnjo za primee, ko skupni dohodki ne presegajo…npr. 20.000 EUR
      Uvedba POENOSTAVITVE - cedularnost za BONITETO ZA VSA VOZILA, ki so registrirana na podjetja oz, kjer plačujejo stroške. Potni nalogi so opcija, kjer se lahko cedularna boniteta odšteje.
  DDV   Zaradi velike regresivnosti DDV-ja, je smiselno preučiti upravičenost določenih nižjih stopenj + smiselno je povezati izdane račune za STORITVE z znižanji pri dohodnini - predvsem v gradbeništvu (vpliv na znižanje sive ekonomije). Uvede se vračilo DDV-ja za prvo reševanje stanovanja ob hkratni uvedbi višje stopnje za gradnjo. 
  DDPO   Uvedba POENOSTAVITVE - cedularnost za BONITETO ZA VSA VOZILA, ki so registrirana na podjetja oz, kjer plačujejo stroške. Potni nalogi so opcija, kjer se lahko cedularna boniteta odšteje.
      Uvedba davčnega kredita za SUBVENCIJE, OLAJŠAVE…...ter povezava z dodano vrednostjo na zaposlenega...….... Uvedba minimalnega davka v odvisnosti od zneska sredstev….
      Uvedba pavšalne obdavčitve PO DEJAVNOSTIH, po vzoru Avstrije (individualna odločba na podlagi analize dejsavnosti...).
      Uvedba prograsivne obdavčitve za DDPO + uvedba davčnega kredita pri delitvi dividend za mala podjetja
      Uvedba davka po odbituku za vse prihodke od STANOVANJ, ki so angažirana v podjetjih.
  Davek na določene prejmke - razmislek o ukinitvi
dajatve lokalne samouprave     Analiza uspešnosti pobiranja lokalnih davkov, predvsem nadomestila za stavbna zemljišča in davek od premoženja (davki občanov) ter sprememba pravil, ki bi poenostavila osnovo.
prispevki za zdravstvo     Uvedba inštitutov, ki bi omogočila OPROSTITVE, ZNIŽANJA v primeru socialne ogroženosti in tudi uvedba inštitutov, ki preprečujejo večkratno plačevanje prispevkov. Po možnosti se uvede NOVI DAVEK NA PODJEM, kar bi nevtraliziralo t.i. pavšalčne prispevke.
      Varuh za pravice plačnikov davkov pridobi pristojnost varovanja tudi pravic strank, ki plačujejo obvezna socialna zavarovanja.
prispevki za pokojnine in drugo     Opravi se analiza ustreznosti odmere s ciljem zagovotoviti strankam vpogledv pravice. Preuči se možnost dodatnih prispevkov za pokojnine po skupinah dejavnosti (npr. za odvetnike, davčne  svetovalce….). Preuči se ustreznot višanja pokojnin v % (pravilneje bi bilo v absolutnih zneskih), hkrati pa se preuči ustreznost najvišjih pokojnin - preveriti je smiselno odmer pokojnin samo v 3 razredih + uvede se pravilo, da oseba, ki presega določen znesek premožanja, ni upravičena do socialnega varstva iz naslova pokojnine.
Dajatve JGS, predvsem elektrika, voda     Uvede se inštitut znižanja ali oprostitev dajatev na položnice za energijo in sicer v primeru t.i. energetske revščine.
Prispevek RTV     Uvede se inštitut znižanja ali oprostitev RTV prispevka v primeru energetske revščine. Preuči se sprememba pravil, ki bi bila pravičnejša in bi bila povezana s številom uporabnikov na določenem naslovu.
       
ZDavP-2     ZdavP-2 se uporabi za vse dajatve- subsidiarno. Uvede se VARUH in STANDARDI FURS
Drugi predpisi     KPK in varovanje konkurence

 

 

Print
147
Please login or register to post comments.
Please edit and save settings.