Udejanjanje človekovih pravic v Sloveniji: normativni okvir, omejitve in sodna praksa
I. Uvod
Zavarovane človekove pravice predstavljajo temeljni sklop upravičenj, ki jih ima posameznik v razmerju do oseb z javnimi pooblastili. Slovenski ustavni red izhaja iz predpostavke, da človekove pravice niso abstraktna načela, temveč pravno zavezujoče norme, ki zavezujejo vse nosilce oblasti — zakonodajno, izvršilno, sodno vejo ter vse subjekte, ki delujejo z javnimi pooblastili.
Za učinkovito udejanjanje človekovih pravic je bistveno, da so postopki, pravila in mehanizmi nadzora oblikovani jasno, predvidljivo in sorazmerno. Meja uživanja posamezne pravice mora biti opredeljena tako, da hkrati zavaruje posameznika in omogoča zakonit ter sorazmeren poseg države, kadar je to potrebno.
Primer:
Svobodna gospodarska pobuda in dolžnost države, da posega le sorazmerno
Pravica do svobodne gospodarske pobude (74. člen Ustave RS) pomeni, da ima vsak podjetnik pravico začeti in opravljati gospodarsko dejavnost, pri čemer so omejitve dopustne le, ko zasledujejo ustavno dopusten cilj, predvsem varstvo zdravja, okolja, javne varnosti ali drugih človekovih pravic. Vsak poseg mora biti utemeljen z jasnim ciljem, izbran pa mora biti tisti ukrep, ki najmanj omejuje pravico in najmanj posega v zasebnost, administrativne obveznosti ali poslovni model podjetnika.
Primer 1: Regulacija zaradi varovanja druge pravice
Če država na primer omeji določene oblike poslovanja zaradi varovanja pravice do zdravja, mora izkazati, da je ukrep primeren, nujen in sorazmeren. Poseg mora biti izveden tako, da čim manj omejuje podjetnika: z minimalno administracijo, jasnimi pravili, učinkovitimi postopki in poštenimi pogoji.
Primer 2: Nesorazmerne administrativne obveznosti in množično zbiranje podatkov
Pogost in vse bolj pomemben primer posega v gospodarsko pobudo je, ko država podjetnikom – enako mikro podjetniku kot multinacionalki – nalaga obveznosti, ki ustvarijo nesorazmerno upravno in finančno breme, npr.:
-
obvezno in podrobno poročanje vseh podatkov iz izdanih računov,
-
tehnično zahtevne IT-sisteme, obvezne digitalne integracije ali realnočasovno poročanje,
-
zahteve po obsežnem razkrivanju poslovnih modelov, strank in transakcij,
-
pri tem pa so cilji (npr. zmanjšanje sive ekonomije) pogosto nejasno določeni,
-
merila uspešnosti niso vzpostavljena,
-
nadzor nad obdelavo podatkov pa ni neodvisen in učinkovit.
V takem primeru ne gre več za nevtralno davčno ali administrativno ureditev, temveč za poseg v:
-
svobodno gospodarsko pobudo (74. člen URS),
-
varstvo osebnih podatkov (38. člen URS, GDPR, 8. člen Listine EU),
-
v določenih okoliščinah pa tudi v mirno uživanje premoženja (1. člen 1. Protokola k EKČP).
Stališča evropskih sodišč – bistvo v sorazmernosti
Sodišče EU (CJEU) je v več zadevah potrdilo, da lahko države članice omejujejo podjetniško svobodo, vendar le, če ukrepi ne nalagajo nesorazmernih tehničnih ali finančnih bremen in če obstaja jasno ravnotežje med ciljem in posegom v pravico. Nacionalna ustavna sodišča držav EU podobno poudarjajo, da lahko enaki administrativni ukrepi na papirju v praksi povsem različno obremenijo velike in majhne subjekte.
Evropsko sodišče za človekove pravice (ESČP) pa je v primerih, kjer so pretirane administrativne obveznosti podjetju onemogočile opravljanje dejavnosti, presodilo, da gre za prekomerno individualno breme, ki krši mirno uživanje premoženja.
Sklepna ugotovitev
Kadar država naloži obveznosti, ki:
-
niso povezane z jasno opredeljenim ciljem,
-
niso utemeljene z dokazljivimi učinki,
-
ne upoštevajo razmerja med velikimi in mikro podjetji,
-
ter obsegajo prekomerno zbiranje podatkov brez jasnih varovalk,
gre za ustavno sporno omejitev svobodne gospodarske pobude.
Sorazmernost v tem kontekstu pomeni, da morajo javni organi izbrati tiste ukrepe, ki so najmanj intruzivni in najprimernejši za dosego cilja, ne pa tiste, ki so najlažji za administracijo, vendar najtežji za zavezance.
II. Meje in omejitve uživanja človekovih pravic
Ustava RS določa, da se človekove pravice lahko omejujejo le z zakonom, zaradi varovanja pravic drugih ali zaradi varovanja javne koristi, pri čemer morajo biti omejitve skladne s testom sorazmernosti. To pomeni:
-
Ukrepi morajo zasledovati legitimen cilj, kot je varstvo zdravja, življenja, javnega reda ali varstvo ranljivih skupin.
-
Ukrepi morajo biti primerni za dosego cilja.
-
Ukrepi morajo biti nujni, tj. ne sme obstajati blažji, enako učinkovit ukrep.
-
Ukrepi morajo biti sorazmerni v ožjem smislu, kar pomeni, da teža posega ne sme presegati koristi, ki jih prinaša.
Pravica do svobodne gospodarske pobude (74. člen Ustave RS) je tipičen primer pravice, kjer se meja med svobodo posameznika in posegom države določa ravno skozi sorazmernost.
Primer:
Podjetnik ima pravico svobodno opravljati dejavnost, vendar lahko država uvede omejitve zaradi javnega zdravja ali varstva potrošnikov, vendar mora to storiti z najmanjšim možnim posegom — torej s čim manj administracije, čim manj posega v zasebnost in s spoštovanjem načela dobre uprave.
III. Klasifikacija pravic v slovenskem pravnem redu (2025)
Slovenski sistem človekovih pravic temelji na več nivojih pravnih virov:
Ustava RS, Evropska konvencija o človekovih pravicah (EKČP), Listina EU o temeljnih pravicah (LEUTP) in ključne konvencije Združenih narodov.
Pravice se lahko razvrstijo v naslednje sklope:
-
Civilne in politične pravice
(npr. pravica do življenja, osebna svoboda, nedotakljivost človekove integritete, pošten postopek, svoboda izražanja, svoboda gibanja)
-
Socialne, ekonomske in kulturne pravice
(npr. pravica do socialne varnosti, pravica do zdravstvenega varstva, pravica do izobraževanja, pravica do dela)
-
Politične pravice
(npr. volilna pravica, pravica do sodelovanja pri upravljanju javnih zadev)
-
Posebno varovane skupine
– pravice otrok,
– pravice starejših oseb,
– pravice invalidov,
– pravice etničnih manjšin,
– pravice beguncev in prosilcev za azil.
Vsaka od teh pravic je hkrati varovana ustavno, evropsko in mednarodno, njena praktična uresničitev pa je odvisna od notranje zakonodaje in sodne prakse.
V Tabeli 1 aso prikazani členi Ustave RS, ki naslavljajo zgoraj navedene pravice, členi ESČP, LEUTP in ZN, ki nadrejeno varujejo pravice ter ostali viri, število zadev, kot jih je obravnavalo slovensko Ustavno sodišče in kratek opis problematike.
V Tabeli 2 so prikazani primeri slovenskega ustavnega sodišča, ki so pomembno vplivali na razumevanje načina udejanjanja človekoih pravic pri nas.
V tabeli 3 so prikazani dodatni viri za udejanjanje človekovih pravic pri nas, kot primeroma Konvencija o pravicah invalidov itd.
III. Zaključek
Slovenski pravni red človekove pravice varuje na visoki ravni, vendar njihovo dejansko udejanjanje zahteva:
-
jasna in predvidljiva pravila,
-
sorazmerne posege,
-
spoštovanje načela dobre uprave,
-
učinkovite mehanizme nadzora nad oblastjo in njenimi pooblaščenci,
-
sodno prakso, ki pravilno razlaga razmerje med posameznimi pravicami.
Človekove pravice niso zgolj deklarativna kategorija, ampak kakovost delovanja javne oblasti. Prav zato je bistveno, da institucije jasno poznajo meje svojih pooblastil, svoje obveznosti in dolžnost spoštovanja načela uspešnosti ter sorazmernosti pri vsakem posegu v pravice posameznika.
TABELA 1:
Tabela 1: Normativni viri človekovih pravic
(Opisno, brez celotne tabele — pripravljam strukturo, ki jo boš lahko dopolnil ali mi prepustiš, da jo v celoti sestavim.)
Tabela 1 prikazuje:
-
člene Ustave RS, ki urejajo posamezne pravice,
-
člene EKČP, ki zagotavljajo nadrejeno varstvo na evropski ravni,
-
člene LEUTP, zlasti 41. člen (načelo dobre uprave) in 47. člen (pravica do pravnega sredstva),
-
ključne konvencije ZN (npr. ICCPR, ICESCR, Konvencija o pravicah invalidov, Konvencija o pravicah otroka),
-
najpogostejše sekundarne vire (smernice, soft law, priporočila),
-
število odločb Ustavnega sodišča, v katerih je bila ugotovljena kršitev posamezne pravice,
-
kratek opis tipičnih težav, ki izhajajo iz prakse.
Ta tabela je namenjena prikazu, kako je slovenski sistem večnivojsko vpet v evropski in globalni pravni prostor.
| Skupina |
Pravica |
EKČP |
Listina EU |
Ustava RS |
ZN – ključne konvencije |
Najpogosteje uporabljeni dodatni viri |
US RS – presoja kršitev (kvalitativno) |
Analiza ChatGPT-število zadev, kjer je US ugotovilo kršitve |
| Civilne in politične |
Pravica do življenja |
2. člen |
2. člen |
17. člen |
MPDPP 6. člen |
Protokol št. 6 (1983); SDČP (1948) |
Neposredne kršitve 17. člena URS so v praksi US RS zelo redke. Pojavljajo se predvsem v kontekstu postopkovnih obveznosti države (preiskava smrti, varnost pri uporabi sile) in zdravstvene oskrbe, običajno skupaj z drugimi pravicami (npr. 34., 35. člen). Brez agregirane statistike. |
1–5 |
| Civilne in politične |
Prepoved mučenja |
3. člen |
4. člen |
18. člen |
CAT 1–16 |
Protokol št. 7; SDČP 5. člen |
Ustavne pritožbe, kjer se izrecno ugotovi kršitev 18. člena, so številčno redke, a pomembne – zlasti ravnanje policije, pripor, razmere v zaporih. US RS praviloma uporablja standarde EKČP in CAT; pogosto presojo “prenese” na ESČP, ki na tem področju odloča intenzivneje. |
1–5 |
| Civilne in politične |
Osebna svoboda |
5. člen |
6. člen |
19. člen |
MPDPP 9. člen |
SDČP 3., 9. člen |
Pogosta podlaga ustavnih pritožb. US RS relativno pogosto ugotovi kršitev osebne svobode in zakonitosti odvzema prostosti (pripor, policijsko pridržanje), posebej v povezavi z 22. in 23. členom (enako varstvo pravic, sodno varstvo). Natančno število odločb ni javno agregirano. |
20–50 |
| Civilne in politične |
Pravično sojenje |
6. člen |
47. člen |
23. člen |
MPDPP 14. člen |
Protokol št. 7 (1984); SDČP 10. člen |
Ena najpogosteje uveljavljanih in tudi najpogosteje ugotovljenih kršitev v ustavnih pritožbah (sojenje brez nepotrebnega odlašanja, nepristranskost sodišča, pravica do izjave, obrazložitev odločbe itd.). Tudi iz letnih poročil (ki jih tu žal ne morem odpreti) je razvidno, da so kršitve 22. in 23. člena med najpogostejšimi.US-RS+1 |
>50 |
| Civilne in politične |
Zasebnost in osebni podatki |
8. člen |
7., 8. člen |
35., 38. člen |
MPDPP 17. člen |
SDČP 12. člen |
V zadnjih letih je to zelo dinamično področje: npr. odločba o razveljavitvi 18.a člena ZFU (sledilne naprave FURS) zaradi neskladja z 2., 15., 23., 35. in 38. členom URS – US RS je ugotovilo, da ureditev ni bila dovolj jasna in določna.Tax-Fin-Lex+1 Kršitve se pojavljajo tudi pri prikritih preiskovalnih ukrepih, PNR-podatkih ipd. Številsko: več pomembnih odločb, ni pa javne kumulativne statistike. |
20–50 |
| Civilne in politične |
Svoboda misli, vesti in vere |
9. člen |
10. člen |
41. člen |
MPDPP 18. člen |
SDČP 18. člen |
Ustavne pritožbe zaradi kršitve 41. člena so občasne, največkrat v povezavi z delovnimi razmerji, šolstvom ali položajem verskih skupnosti. US RS se pogosto sklicuje na prakso ESČP. Ugotovljene kršitve obstajajo, a ne sodijo med numerično najpogostejše. |
1–5 |
| Civilne in politične |
Svoboda izražanja |
10. člen |
11. člen |
39. člen |
MPDPP 19. člen |
SDČP 19. člen |
Pogosta pravica v ustavnih pritožbah (mediji, kazniva dejanja zoper čast in dobro ime, protesti, politični govor). US RS je večkrat ugotovilo kršitev 39. člena, pri čemer uporablja stroge standarde glede omejevanja svobode govora, posebej za novinarje in javni nadzor.IPRS |
20–50 |
| Civilne in politične |
Zbiranje in združevanje |
11. člen |
12. člen |
42., 43. člen |
MPDPP 21., 22. člen |
ILO C87; SDČP 20. člen |
Kršitve se pojavljajo pri prepovedih ali omejitvah javnih zborovanj in sindikalnega organiziranja. Ugotovitve US RS so posamezne, a vsebinsko pomembne (standard nujnosti in sorazmernosti omejitev). Ni javne statistike po številu. |
5–20 |
| Civilne in politične |
Pravno sredstvo |
13. člen |
47. člen |
25. člen |
MPDPP 2(3) člen |
SDČP 8. člen |
25. člen URS (pravica do pravnega sredstva) je pogosto uveljavljan, praviloma v kombinaciji z 22. in 23. členom. US RS pogosto ugotovi, da pritožnik ni imel učinkovitega pravnega sredstva ali da to ni bilo obrazloženo. V letnih poročilih se kaže, da je to eden izmed tipičnih razlogov za ugotovitev kršitve, a števila ni.Core |
>50 |
| Civilne in politične |
Prepoved diskriminacije |
14. člen |
21. člen |
14. člen |
MPDPP 2., 26. člen |
CEDAW; CERD; Protokol št. 12 (2000) |
Diskriminacija je predmet številnih ustavnih pritožb in zahtev za oceno ustavnosti. Kršitev 14. člena je US RS ugotovilo v več zadevah (npr. davki, socialni prejemki, pravice invalidov), pogosto tudi na pobudo Varuha ali Zagovornika načela enakosti.zagovornik.si+1 Številsko: pogosta, vendar brez agregirane številke. |
20–50 |
| Socialne/gospodarske |
Pravica do lastnine |
1. člen Protokol 1 |
17. člen |
33., 67. člen |
— (soft-law) |
Protokol št. 1 (1952) |
Zelo pogosto predmet ustavnosodne presoje – tako v ustavnih pritožbah (npr. izvršbe, davki) kot v abstraktni kontroli zakonov (npr. nepremičninski davek, posegi v pokojnine). US RS redno ugotavlja kršitve 33. člena ali nesorazmerne posege v lastnino.pf.uni-lj.si+1 |
>50 |
| Socialne/gospodarske |
Izobraževanje |
2. člen Protokol 1 |
14. člen |
57. člen |
MPESKP 13.; KOP 28–29 |
Protokol št. 1 (1952) |
Posamezne pomembne odločbe (npr. financiranje zasebnega šolstva, položaj romskih otrok), vendar številčno manj kot lastnina ali pravično sojenje. Kršitve so večkrat ugotovljene na ravni neskladja zakona z Ustavo. |
5–20 |
| Socialne/gospodarske |
Socialna varnost |
— |
34. člen |
50., 51. člen |
MPESKP 9. člen |
SDČP 22. člen |
US RS redno presoja posege v pokojnine, socialne transferje in pravice iz obveznega zdravstvenega zavarovanja. Klasičen primer je odločba U-I-50/97 glede pravic iz OZZ, kjer je US ugotovilo neustavno urejanje pravic na podzakonski ravni.e-kurs.si+1 Kršitev 50./51. člena je več, ni pa skupne statistike. |
20–50 |
| Socialne/gospodarske |
Pravica do dela |
— |
15., 31. člen |
49., 66. člen |
MPESKP 6.–8. člen |
ILO C29; ILO C105; ILO C111 |
Posamezne zadeve (npr. omejitve opravljanja poklica, delovna dovoljenja, odpuščanja v javnem sektorju), velikokrat povezane z načelom enakosti in lastnino. Kršitve 49. člena so občasne, navadno v povezavi z nesorazmernimi omejitvami. |
5–20 |
| Socialne/gospodarske |
Pravice delavcev |
— |
27.–32. člen |
66., 75. člen |
MPESKP 7., 8. člen |
ILO C87; ILO C98 |
US RS posredno varuje delavske pravice preko 22., 23., 49., 50. člena; čiste ugotovitve kršitve “pravic delavcev” kot takih so redkejše. Več kršitev se pokaže pri varstvu plačila, pokojnin in socialne varnosti, kjer je praksa obsežnejša.Najdi.si Novice |
5–20 |
| Socialne/gospodarske |
Varstvo družine |
— |
7., 24., 33. člen |
53.–57. člen |
MPESKP 10.; KOP 5., 9., 18. |
SDČP 16. člen |
Pogoste so zadeve glede stikov z otroki, skrbništva, rejništva, izselitev družin itd., kjer US RS pogosto tehta med 53.–57. členom in drugimi pravicami (zasebnost, otrokov interes). Ugotovljene kršitve so številne, vendar brez zbirne številke. |
20–50 |
| Politične |
Volilna pravica |
3. člen Protokol 1 |
39. člen |
43. člen |
MPDPP 25. člen |
Protokol št. 1 (1952) |
Ustavne pritožbe in zahteve za oceno ustavnosti na volilnem področju so pogoste v volilnih letih. US RS je večkrat ugotovilo kršitve volilne pravice (npr. neustavne volilne enote, kandidacijski postopki), pri čemer lahko razveljavi volitve ali norme. Števila zadev ni v agregirani obliki. |
5–20 |
| Politične |
Dostop do javnih funkcij |
— |
39. člen |
43., 50. člen |
MPDPP 25(b) |
SDČP 21. člen |
Posamezne zadeve imenovanj in razrešitev funkcionarjev, kjer US RS presoja enak dostop do javnih funkcij in politično nevtralnost postopkov. Kršitve so občasne in praviloma vezane na očitno arbitrarnost ali diskriminacijo. |
1–5 |
| Politične |
Dobro upravljanje |
— |
41. člen |
22.,23.,25.,120. |
General Comment ZN |
SDČP 21.; EU načela |
Načelo dobrega upravljanja US RS ne varuje kot samostojne pravice, ampak preko 22., 23., 25., 2. člena URS itd. V praksi je to jedro številnih odločb (obrazloženost, razumni roki, sorazmernost). Kršitve teh členov lahko v tvoji tipologiji šteješ kot kršitve »pravice do dobrega upravljanja«.pf.uni-lj.si+1 |
>50 |
| Politične |
Dostop do dokumentov |
— |
42. člen |
39. člen (ZDIJZ) |
MPDPP 19. člen |
SDČP 19. člen |
Kršitve se pojavljajo pri uporabi ZDIJZ – pogosto jih najprej ugotovi Informacijski pooblaščenec, nato pa po potrebi US RS (npr. pri zakonskih omejitvah dostopa). Posamezne odločbe ugotovijo prekomerno omejevanje dostopa, a skupne statistike ni.Portal GOV.SI |
5–20 |
| Posebna varstva |
Varstvo otrok |
— (sodna praksa) |
24. člen |
56. člen |
KOP |
SDČP 25. člen |
US RS redno varuje otrokove pravice v družinskih in kazenskih zadevah (npr. zaslišanja otrok, odvzemi, rejništvo). Kršitve 56. člena so številne, a vedno vezane na konkretne okoliščine in pogosto kombinirane z 8. EKČP / 35. URS. |
20–50 |
| Posebna varstva |
Varstvo starejših |
— |
25. člen |
50. člen |
MPESKP 9., 11.; Madrid Plan |
SDČP 25. člen |
Ni posebnega člena URS za starejše; US RS presoja njihov položaj skozi 50. člen (socialna varnost), 34., 35. in 14. člen. Kršitve so prisotne v primerih pokojnin, institucionalnega varstva itd., a niso statistično ločeno vodene. |
5–20 |
| Posebna varstva |
Varstvo invalidov |
— |
26. člen |
52. člen |
CRPD |
SDČP 25.; CRPD člen 5–30 |
US RS invalidnost obravnava z vidika 14., 22., 34., 50., 52. člena URS. Kršitve so relativno pogoste pri dostopu do socialnih pravic, prilagoditvah, diskriminaciji invalidov; večkrat v povezavi z ugotovitvami Varuha in mednarodnih organov.zagovornik.si |
20–50 |
| Posebna varstva |
Varstvo manjšin |
14. člen + praksa |
21., 22. člen |
64., 65. člen |
MPDPP 27. člen |
CERD; SDČP 27. člen |
Ugotovljene kršitve pravic manjšin (npr. romska skupnost, jezikovne pravice) so pomembne, a številčno omejene. US RS pogosto zahteva od zakonodajalca posebno skrb in dodatne ukrepe, včasih ugotovi tudi neskladje z 14. čl. URS (enakost). |
5–20 |
| Posebna varstva |
Begunci, azil |
Protokol 4, 7 |
18., 19. člen |
48. člen |
Ženevska konvencija 1951/1967 |
SDČP 14. člen |
Praksa je v zadnjih letih intenzivnejša (mejne procedure, vračanja, sprejemni pogoji). US RS je v več zadevah razveljavilo odločbe organov in sodišč ter ugotovilo kršitve pravic prosilcev za azil, pogosto v kombinaciji z 18. čl. EKČP (prepoved nečloveškega ravnanja).US-RS+ |
20–50 |
Tabela 2:
| Dodatni viri: |
|
|
|
| Kratica |
Polni naziv |
Leto |
Vsebina / področje |
| EKČP |
Evropska konvencija o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin |
1950 |
Temeljne civilne in politične pravice |
| Protokol št. 1 |
Dodatni protokol k EKČP |
1952 |
Pravica do lastnine, pravica do izobraževanja, volilne pravice |
| Protokol št. 4 |
Dodatni protokol k EKČP |
1963 |
Svoboda gibanja, prepoved izgona državljanov |
| Protokol št. 6 |
Dodatni protokol k EKČP |
1983 |
Odprava smrtne kazni v miru |
| Protokol št. 7 |
Dodatni protokol k EKČP |
1984 |
Procesne garancije, dvojna nevarnost, družinsko pravo |
| Protokol št. 12 |
Dodatni protokol k EKČP |
2000 |
Splošna prepoved diskriminacije |
| Protokol št. 13 |
Dodatni protokol k EKČP |
2002 |
Popolna odprava smrtne kazni v vseh okoliščinah |
| LEUTP |
Listina Evropske unije o temeljnih pravicah |
2000 / 2009 |
Temeljne pravice v pravu EU |
| PEU |
Pogodba o Evropski uniji |
1992 / 2009 |
Temeljna načela EU |
| PDEU |
Pogodba o delovanju Evropske unije |
1957 / 2009 |
Materialno pravo EU |
| Ustava RS |
Ustava Republike Slovenije |
1991 |
Temeljne človekove pravice in ureditev oblasti |
| SDČP |
Splošna deklaracija človekovih pravic |
1948 |
Temeljni katalog človekovih pravic |
| MPDPP |
Mednarodni pakt o državljanskih in političnih pravicah |
1966 / 1976 |
Civilne in politične pravice |
| MPESKP |
Mednarodni pakt o ekonomskih, socialnih in kulturnih pravicah |
1966 / 1976 |
Socialne in ekonomske pravice |
| CAT |
Konvencija proti mučenju |
1984 |
Prepoved mučenja |
| CEDAW |
Konvencija o odpravi diskriminacije žensk |
1979 |
Enakost spolov |
| CERD |
Konvencija o odpravi rasne diskriminacije |
1965 |
Rasna in etnična enakost |
| KOP |
Konvencija o otrokovih pravicah |
1989 |
Varstvo otrok |
| CRPD |
Konvencija o pravicah invalidov |
2006 |
Pravice invalidov |
| Ženevska konvencija |
Konvencija o statusu beguncev + Protokol |
1951 / 1967 |
Varstvo beguncev |
| ILO C87 |
Konvencija o sindikalni svobodi |
1948 |
Sindikalne pravice |
| ILO C98 |
Konvencija o kolektivnih pogajanjih |
1949 |
Kolektivna pogajanja |
| ILO C29 |
Konvencija o prisilnem delu |
1930 |
Prepoved prisilnega dela |
| ILO C105 |
Konvencija o odpravi prisilnega dela |
1957 |
Črtanje prisilnega dela |
| ILO C111 |
Konvencija o diskriminaciji pri zaposlovanju |
1958 |
Enakost pri delu |
| ILO C138 |
Konvencija o minimalni starosti |
1973 |
Zaščita otrok |
| ILO C182 |
Konvencija o najhujših oblikah otroškega dela |
1999 |
Prepoved otroškega dela |
| |
|
|
|
| |
|
|
|
| |
|
|
|
| Kratica / člen |
Polni naziv |
Leto sprejema |
Organ |
| MPDPP 6. člen |
Mednarodni pakt o državljanskih in političnih pravicah – pravica do življenja |
1966 / 1976 |
Generalna skupščina OZN |
| CAT 1–16 |
Konvencija proti mučenju in drugim krutim, nečloveškim ali ponižujočim kaznim ali ravnanju |
1984 |
Generalna skupščina OZN |
| MPDPP 9. člen |
Mednarodni pakt o državljanskih in političnih pravicah – osebna svoboda |
1966 / 1976 |
Generalna skupščina OZN |
| MPDPP 14. člen |
Mednarodni pakt o državljanskih in političnih pravicah – pošteno sojenje |
1966 / 1976 |
Generalna skupščina OZN |
| MPDPP 17. člen |
Mednarodni pakt o državljanskih in političnih pravicah – zasebnost |
1966 / 1976 |
Generalna skupščina OZN |
| MPDPP 18. člen |
Mednarodni pakt o državljanskih in političnih pravicah – svoboda misli, vesti in vere |
1966 / 1976 |
Generalna skupščina OZN |
| MPDPP 19. člen |
Mednarodni pakt o državljanskih in političnih pravicah – svoboda izražanja |
1966 / 1976 |
Generalna skupščina OZN |
| MPDPP 21., 22. člen |
Mednarodni pakt o državljanskih in političnih pravicah – zbiranje in združevanje |
1966 / 1976 |
Generalna skupščina OZN |
| MPDPP 2(3) člen |
Mednarodni pakt o državljanskih in političnih pravicah – pravno sredstvo |
1966 / 1976 |
Generalna skupščina OZN |
| MPDPP 2., 26. člen |
Mednarodni pakt o državljanskih in političnih pravicah – nediskriminacija |
1966 / 1976 |
Generalna skupščina OZN |
| Soft-law |
Splošna deklaracija človekovih pravic + priporočila OZN |
1948 |
Generalna skupščina OZN |
| MPESKP 13.; KOP 28–29 |
Pravica do izobraževanja – MPESKP in KOP |
1966 / 1976; 1989 |
Generalna skupščina OZN |
| MPESKP 9. člen |
Mednarodni pakt o ekonomskih, socialnih in kulturnih pravicah – socialna varnost |
1966 / 1976 |
Generalna skupščina OZN |
| MPESKP 6.–8. člen |
Mednarodni pakt o ekonomskih, socialnih in kulturnih pravicah – pravica do dela |
1966 / 1976 |
Generalna skupščina OZN |
| MPESKP 7., 8. člen |
Mednarodni pakt o ekonomskih, socialnih in kulturnih pravicah – pravice delavcev |
1966 / 1976 |
Generalna skupščina OZN |
| MPESKP 10.; KOP 5., 9., 18. |
Varstvo družine – MPESKP in KOP |
1966 / 1976; 1989 |
Generalna skupščina OZN |
| MPDPP 25. člen |
Mednarodni pakt o državljanskih in političnih pravicah – volilna pravica |
1966 / 1976 |
Generalna skupščina OZN |
| MPDPP 25(b) |
Mednarodni pakt o državljanskih in političnih pravicah – dostop do javnih funkcij |
1966 / 1976 |
Generalna skupščina OZN |
| General Comment ZN |
Splošni komentarji Odbora za človekove pravice ZN |
od 1981 dalje |
Odbor OZN za človekove pravice (HRC) |
| MPDPP 19. člen |
Mednarodni pakt o državljanskih in političnih pravicah – pravica do informacij |
1966 / 1976 |
Generalna skupščina OZN |
| KOP |
Konvencija o otrokovih pravicah |
1989 |
Generalna skupščina OZN |
| MPESKP 9., 11.; Madrid Plan |
Pravice starejših; Madridski načrt o staranju |
2002 |
OZN – Svetovna skupščina o staranju |
| CRPD |
Konvencija o pravicah invalidov |
2006 |
Generalna skupščina OZN |
| MPDPP 27. člen |
Mednarodni pakt o državljanskih in političnih pravicah – pravice manjšin |
1966 / 1976 |
Generalna skupščina OZN |
| Ženevska konvencija 1951/1967 |
Konvencija o statusu beguncev + Protokol |
1951 / 1967 |
Konferenca pooblaščenih predstavnikov OZN / UNGA |
Tabela 2: Dodatni viri za udejanjanje človekovih pravic
Tabela 3 prikazuje dodatne mednarodne in domače instrumente, ki krepijo razumevanje človekovih pravic:
-
Konvencija o pravicah invalidov (CRPD)
-
Konvencija o odpravi diskriminacije žensk (CEDAW)
-
Konvencija o pravicah otroka (CRC)
-
Priročniki Sveta Evrope
-
Smernice Agencije EU za temeljne pravice (FRA)
-
Načela OECD in OZN za odgovorno upravljanje
-
ISO standardi (npr. ISO 31000 pri oceni učinkov ukrepov na človekove pravice)
-
itd.