EKONOMSKE ČLOVEKOVE PRAVICE V SLOVENSKEM, EVROPSKEM IN MEDNARODNEM PRAVNEM SISTEMU: SISTEMSKA ANALIZA ZA DELOVANJE VARUHA ČLOVEKOVIH PRAVIC
Avtor: (mag. Franc Derganc in agent GPT Modro poslovanje)
Institucija: www.modro-poslovanje.si
Datum: [21.11.2025]
1. Uvod
Ekonomske človekove pravice predstavljajo temeljno komponento sodobnega koncepta človekovega dostojanstva. Njihova funkcija ni zgolj v varovanju posameznika pred pretiranimi omejitvami države, temveč tudi v zagotavljanju pogojev, da se lahko svobodno udejstvuje v gospodarskem, poklicnem in socialnem življenju. Gre za nabor pravic, ki omogočajo posamezniku, da s svojim delom, premoženjem in podjetnostjo avtonomno oblikuje svoj materialni položaj.
Pravni sistem Republike Slovenije te pravice varuje na več ravneh:
(1) ustavnopravni okvir,
(2) evropskopravni okvir, vključno z Evropsko konvencijo o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (EKČP), njenimi protokoli ter Listino Evropske unije o temeljnih pravicah,
(3) mednarodni okvir, zlasti Mednarodni pakt o ekonomskih, socialnih in kulturnih pravicah (ICESCR – International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights), Splošna deklaracija človekovih pravic (Universal Declaration of Human Rights – UDHR) ter konvencije Mednarodne organizacije dela (ILO).
Vloga Varuha človekovih pravic je v tem okviru dvotirna: zaščita posameznika v posamičnih primerih in sistemsko spremljanje, opozarjanje ter predlaganje izboljšav v praksi vseh treh vej oblasti s ciljem učinkovitega uresničevanja ekonomskih pravic.
Namen tega članka je zato oblikovati celovit, strukturiran in mednarodnopravno skladen nabor ekonomskih človekovih pravic, ki predstavlja analitični okvir za delo Varuha.
2. Metodološka izhodišča
Analiza temelji na:
-
ustavnopravnem pregledu normativnih podlag,
-
pregledu sodne prakse Ustavnega sodišča RS,
-
sodni praksi Evropskega sodišča za človekove pravice,
-
sodni praksi Sodišča Evropske unije (SEU),
-
določbah ICESCR, UDHR in konvencij ILO,
-
primerjalnopravnih standardih in priporočilih nadzornih teles OZN (CESCR).
Nabor pravic je strukturiran v pet stebrov, ki skupaj obsegajo 20 ekonomskih človekovih pravic.
3. Tržne in lastninske ekonomske pravice
3.1. Pravica do zasebne lastnine
Pravne podlage
– 33. člen Ustave Republike Slovenije
– 1. člen Prvega protokola k Evropski konvenciji o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin
– 17. člen Listine Evropske unije o temeljnih pravicah
– 17. člen Splošne deklaracije človekovih pravic
Sodna praksa ESČP
– Sporrong and Lönnroth v. Švedska
– James and Others v. Združeno kraljestvo
– Beyeler v. Italija
Vsebinski obseg
Pravica vključuje varstvo pred samovoljnim odvzemom, pred nesorazmernimi posegi države, pred posrednimi razlastitvami ter zahteva vzpostavitev »pravičnega ravnotežja« med javnim in zasebnim interesom.
Sistemska tveganja v Sloveniji
Dolgotrajni prostorski postopki, posredne razlastitve, nesorazmerni davčni ukrepi.
3.2. Pravica do svobodne gospodarske pobude
Pravne podlage
– 74. člen Ustave RS
– 16. člen Listine EU (svoboda podjetništva)
– 56.–62. člen Pogodbe o delovanju Evropske unije (prosti pretok storitev)
Sodna praksa SEU
– C-55/94 Gebhard
– C-169/07 Hartlauer
Vsebinski obseg
Svobodno opravljanje gospodarske dejavnosti, svobodno ustanavljanje podjetij, sorazmernost regulacijskih omejitev.
Tveganja
Administrativne ovire za mikro podjetnike, nesorazmerne zahteve glede poročanja, preobremenjenost z regulacijo.
3.3. Pravica do konkurence
Temeljno izhaja iz 74/3 Ustave RS ter iz konkurenčnega prava EU:
– 101. in 102. člen PDEU,
– prepoved državnih pomoči (107–109 PDEU).
Tveganja se nanašajo na monopolne položaje javnih podjetij, diskriminatorne občinske akte in neenake tržne pogoje.
3.4. Pravica do svobodnega opravljanja poklica
Podlage:
– 49. člen Ustave RS
– 15. člen Listine EU
Tveganja: neučinkoviti licenčni postopki, poklicni monopoli.
3.5. Pravica do svobodnega sklepanja pogodb
Izpeljana iz 33., 35. in 74. člena Ustave RS ter 16. člena Listine EU.
Tveganja: obvezna vsebina z zakonom (najem, storitve) brez sorazmernosti.
3.6. Pravica do varstva poslovnih skrivnosti
Temelji na Direktivi (EU) 2016/943 in 7. ter 8. členu Listine EU.
Tveganja vključujejo pretirano zbiranje poslovnih podatkov in neustrezne varovalke pri obdelavi.
4. Socialne in delovne ekonomske pravice
4.1. Pravica do dela
Podlage:
– 49. člen Ustave RS
– 6. člen Mednarodnega pakta o ekonomskih, socialnih in kulturnih pravicah
– 15. člen Listine EU
Vsebina: dostop do dela, nediskriminacija, aktivna politika zaposlovanja.
4.2. Pravica do poštenih in ugodnih delovnih pogojev
Podlage:
– 66. člen Ustave RS
– 7. člen ICESCR
– 31. člen Listine EU
– Konvencije Mednarodne organizacije dela o varnosti in zdravju pri delu
4.3. Pravica do sindikalne svobode in kolektivnega pogajanja
Podlage:
– 76. člen Ustave RS
– 8. člen ICESCR
– Konvenciji ILO št. 87 in 98
– 12. člen Listine EU
4.4. Pravica do stavke
– 77. člen Ustave RS
– 8. člen ICESCR
4.5. Pravica do socialne varnosti
– 50. člen Ustave RS
– 9. člen ICESCR
– 34. člen Listine EU
5. Pravice dostojnega življenjskega standarda
5.1. Pravica do primernega življenjskega standarda
Podlage:
– 11. člen ICESCR
– 72. in 78. člen Ustave RS
– 34. člen Listine EU
5.2. Pravica do zdravja
– 51. člen Ustave RS
– 12. člen ICESCR
– 35. člen Listine EU
5.3. Pravica do izobraževanja
– 57. člen Ustave RS
– 13. in 14. člen ICESCR
– 14. člen Listine EU
5.4. Pravica do kulture in znanstvenega napredka
– 59. člen Ustave RS (izobraževanje in šolanje)
– 15. člen ICESCR
6. Finančno-gospodarske pravice
6.1. Pravica do sorazmerne obdavčitve
Utemeljena v sodni praksi ESČP glede interpretacije 1. člena Prvega protokola k EKČP.
Primeri: Gasus, Buffalo Srl.
6.2. Pravica do učinkovitega pravnega sredstva v upravnih postopkih
Podlage:
– 22., 23., 25. člen Ustave RS
– 41. in 47. člen Listine EU
6.3. Pravica do pravične odškodnine pri razlastitvi
– 69. člen Ustave RS
– 17. člen Listine EU
7. Digitalne ekonomske pravice
7.1. Pravica do digitalne vključenosti
Izpeljana iz načela enakosti, dostopa do javnih storitev in 11. ter 21. člena Listine EU.
7.2. Pravica do varstva osebnih in gospodarskih podatkov
Podlage:
– Splošna uredba o varstvu podatkov (GDPR)
– 7. in 8. člen Listine EU
8. Sklep
Ekonomske človekove pravice tvorijo razvejan sistem zaščite posameznika pred pretiranimi posegi države in hkrati zagotavljajo materialne pogoje za dostojno življenje. Varuh človekovih pravic ima pri varovanju teh pravic ključno vlogo: od obravnave posamičnih pobud do sistemskega nadzora nad delovanjem države.
Celovito razumevanje ekonomskih pravic, kot so predstavljene v tem članku, omogoča Varuhu, da učinkoviteje prepoznava tveganja, oblikuje priporočila in … predvsem — zagotavlja, da ekonomske pravice niso zgolj deklaracija, temveč dejanska realnost.